Home » » LPT 2 : MB Puji Tindakan Yang Diambil Tetapi Keselamatan Diri Mesti Di Utamakan

LPT 2 : MB Puji Tindakan Yang Diambil Tetapi Keselamatan Diri Mesti Di Utamakan

Written By Unknown on Sunday 8 November 2015 | 23:53


Kuala Nerus : Menteri Besar Terengganu Yab Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman amat terkejut dengan 3 keping gambar yang telah diviralkan dalam media social seperti facebook, whatsapps serta telegram semalam.

Satu kumpulan pelajar dengan sebuah bas telah melakukan perkara yang diluar pemikiran dan kejadian itu secara spontan apabila mereka melalui kawasan tersebut.
Disamping itu Ahmad Razif turut memuji dan menghargai langkah yang dibuat oleh pelajar-pelajar Sekolah Menengah Agama (SMA) Khariah Kuala Terengganu itu mengadakan solat hajat serta bacaan yassin dan dengan rasa nilai tanggungjawab sebagai seorang ISLAM.

Merujuk pada gambar yang disiarkan itu, arah perjalanan bas itu menuju ke Kuala Terengganu dan pelajar-pelajar berkenaan berada dihadapan bas dan disitu dilihat satu langkah keselamatan telah diadakan oleh guru-guru pengiring serta pelajar-pelajar berkenaan.

Satu inisiatif murni dan terbaik di atas usaha yang dilakukan demi untuk mendapat perlindungan dari Allah SWT walaupun mereka berada dalam situasi yang terdedah dan berbahaya.
Sehubungan dengan itu Jabatan Pendidikan Terengganu hari ini mengarahkan pentadbiran SMA Khairiah di sini menyiasat guru pengiring yang menyuruh pelajarnya membaca Yasin di tepi Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2) semalam.

Pengarah Pendidikan negeri Shafruddin Ali Hussin berkata, pihaknya juga akan memanggil guru terbabit dalam masa terdekat untuk mendapat gambaran lebih jelas mengenai perkara itu.

“Mereka sepatutnya perlu lebih peka dan berhati-hati kerana program seperti itu boleh membahayakan keselamatan mereka. Sepatutnya program sebegitu dilakukan di kawasan Rehat dan Rawat (R&R) berhampiran kerana ia lebih selamat dan selesa,” katanya.

Sementara itu, sumber sekolah berkenaan berkata, bacaan Yasin itu tiada dalam senarai program lawatan sambil belajar ke Kemaman yang disertai 35 pelajar dan tiga guru pengiring itu.

“Pelajar dan guru terbabit sebelum itu mengadakan lawatan sambil belajar ke Kemaman selepas tamat peperiksaan PT3 (Pentaksiran Tingkatan 3) dan dalam perjalanan pulang, guru terbabit mendapat idea dan menyuruh pemandu bas berhenti di tepi jalan untuk membolehkan mereka membaca yasin,” katanya. – alifbaata.com
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Besut Geger - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger