Home » » Koma selepas dipatuk ular

Koma selepas dipatuk ular

Written By Unknown on Monday 9 November 2015 | 20:23


KUALA BESUT - Dipatuk spesies ular tidak berbisa telah menyebabkan seorang wanita dari Kampung Beris Lampu, di sini, diserang sakit jantung sehingga tidak sedarkan diri dan kini dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan.

Kejadian berlaku pada kira-kira jam 7.15 malam, Rabu lalu, ketika mangsa, Tuan Zaliana Tuan Gahani, 34, mahu membuka pintu pagar di halaman rumahnya untuk pergi membantu mengeluarkan wang pencen bapa mertuanya di sebuah bank, di sini.

Suami mangsa, Mohd Nasir Adam, 42, memberitahu, isterinya dipatuk pada kaki dan ketika kejadian, dia berada dalam kereta untuk keluar dari kawasan parkir dalam kediaman mereka.

Menurutnya, ketika itu dia terdengar Tuan Zaliana menjerit secara tiba-tiba lalu bergegas keluar dari kereta dan mendapati seekor ular melekat pada kaki isterinya itu.

"Isteri saya menendang beberapa kali sehingga ular itu terlepas dari kakinya. Pada mulanya saya tak tahu ular spesies apa yang patuk kaki isteri saya. Saya ingatkan ular berbisa dan terus berusaha menyedut keluar bisa ular dari kaki isteri.

"Ketika itu isteri saya masih dalam keadaan sedar. Saya bawa dia ke Unit Kecemasan Hospital Besut dan doktor mengesahkan dia dipatuk ular tak berbisa," katanya.

Katanya, pada mulanya dia berasa lega dengan maklumkan itu dan dia juga sempat menangkap hidup-hidup ular berkenaan untuk dibawa ke hospital serta ditunjukkan kepada doktor.

Tambah Mohd Nasir, pada masa sama dia berasa agak risau kerana kesihatan isterinya yang disahkan menghidap sakit jantung sejak 2011 itu terjejas dan dilihat semakin lemah akibar terkejut dengan kejadian berkenaan.

"Isteri saya terpaksa ditahan di wad untuk rawatan dan pada malam pertama, dia tidak sedarkan diri menyebabkan dia terpaksa dikejarkan ke HUSM Kubang Kerian pada keesokan harinya.

"Sehingga semalam keadaannya tidak banyak berubah. Hanya mampu gerakkan mata dalam keadaan tidak sedar. Keadaannya itu bukan kerana dipatuk ular, tetapi mungkin kerana terkejut dan saya harap dia akan cepat sembuh," katanya.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Besut Geger - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger