Home » » Ahmad Razif Tinjau Operasi LPT 2

Ahmad Razif Tinjau Operasi LPT 2

Written By Unknown on Sunday 8 November 2015 | 05:35


Ajil, Hulu Terengganu: Yab Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman hari ini membuat tinjauan tidak rasmi dari udara bagi melihat perjalanan kenderaan dan operasi khas yang dibuat oleh Polis Di Raja Malaysia(PDRM) di Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2).

Beliau tiba di tapak rehat dan rawat (RnR) LPT 2 Ajil pada jam 3.00 petang tadi sempat bersama dengan aggota-anggota yang melakukan operasi.

Rekod kemalangan LPT 2 selepas dibuka pada Ogos 2011 hinggan 3 November  2015 yang lalu mencatatkan 2,036 kes dan melibatkan kemalangan maut sebanyak 66 kes serta kematian 86 orang.

Menurut Ahmad Razif, dengan operasi sebegini oleh pihak PDRM dan  rekod yang dicatatkan penurunan mendadak kemalangan LPT 2 amat ketara sekali.

“Hari ini kita lihat penurunan ketara sekali kadar kemalangan yang telah dicatatkan sepanjang 3 hari operasi khas ini”

“Inisiatif ini diambil sendiri oleh pihak PDRM bagi mengurangkan kemalangan LPT 2 dengan kerjasama Lembaga Lebuh Raya Malaysia(LLM) telah Berjaya dan ia akan diteruskan dari masa ke semasa” katanya.

Tambahnya, sikap pengguna itu sendiri memainkan peranan bagi menggelak kemalangan yang berlaku.

“jangan kita jadikan lebuhraya ini tempat untuk melepaskan geram atau tempat menunjukkan hebat kereta masing-masing dan kena ingat nyawa pengguna yang lain juga ”
“saya difahamkan terdapat kelajuan yang melebihi 180 kmj yang telah Berjaya direkodkan sepanjang 3 hari ini dan ia terlalu bahaya untuk pengguna lebuhraya ini, ujurnya.
Sehubungan dengan itu Ahmad Razif memaklumkan bahawa  LLM telah membuka 2 buah kedai di setiap RnR di LPT 2 bagi kemudahan pengguna LPT ini untuk berhenti rehat dan sebagainya.

“pengguna lebuh raya ini boleh berhenti seketika untuk berat dan minum-minum di kedai yang telah disediakan itu’, tambahnya.
Penguatkuasaan Trafik, Bukit Aman, Supt. Bon Jeen Ah Rom dan beberapa pegawai  PDRM Terengganu.

Sementara itu Op Khas LPT2 yang dilakukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) Cawangan Trafik Bukit Aman  dengan kolibrasi bersama Cawangan Trafik Ibu Pejabat Polis Kontinjen Terengganu mengadakan operasi khas 5 sehingga 8 November 2015 ini disini.

Susulan daripada kadar peningkatan kes kemalangan jalanraya melibatkan LPT2 yang semakin membimbangkan, PDRM telah mengambil langkah pencegahan dengan menjalankan pemantauan berkala dengan lebih kerap serta melancarkan operasi-operasi khas di beberapa lokasi yang telah dikenalpasti sepanjang LPT2.

Dengan mensasarkan kepada pelbagai kesalahan lalulintas di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 terutama bagi kesalahan memandu melebihi halaju yang telah ditetapkan terdapat 1500 lebih saman telah dikeluarkan sepanjang tiga hari ini dengan pelbagai kesalahan yang dilakukan.

600 lebih saman dikeluarkan oleh PDRM bagi kesalahan melebihi had laju 110 kmj dan selebihnya pelbagai kesalahan lalulintas serta rekod kelajuan tertinggi yang telah dicatatkan selama 3 hari ini di LPT2 berkelajuan 180 kmj.

Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Besut Geger - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger